Facturen scannen en de gevolgen voor de belastingdienst
We maken met z’n allen gelukkig steeds minder gebruik van papier. UW administratiekantoor - en uzelf misschien ook - scannen papieren in en slaan ze overzichtelijk op. Handig, want dit bespaart ruimte én je kunt zaken sneller tevoorschijn halen. Met de zoekfunctie is het vinden van een opgeslagen bestand een peulenschil. Maar wat zijn de juridische en belastingverplichtingen, gevolgen en risico’s bij officiële stukken?
Is het verstandig het origineel weg te gooien?
Bewijskracht van een handtekening met de pen
Een handtekening met de pen is juridisch sterk: “inkt” is namelijk ‘voldoende betrouwbaar’ volgens de wet. Dit betekent dat degene die beweert dat een handtekening vals is, dat zal moeten bewijzen. Als ondertekenaar heb je dus een sterke positie.
Bewijskracht elektronische handtekeningen
Een elektronische handtekening heeft juridisch alleen voldoende of dezelfde bewijskracht als een handtekening in “inkt” als er een gekwalificeerd certificaat is. UW Administratiekantoor heeft bijvoorbeeld zo’n certificaat om uw aangiftes BTW en Inkomstenbelasting naar de belastingdienst te verzenden. Heeft u een gekwalificeerd certificaat nodig. Dat zal sterk afhankelijk zijn van wat u allemaal doet. Voor ieder bedrijf is dat anders.
Bewijskracht gescande elektronische handtekening
Een gescand contract met handtekening heeft níet dit vermoeden van betrouwbaarheid. Dit betekent dat als iemand beweert dat het contract vals is, de ondertekenaar moet bewijzen dat zijn handtekening echt is. In deze situatie heeft degene die wil dat het contract niet geldt dus een sterke positie. Reden genoeg om verstandig en zorgvuldig met het bewaren van dit soort contracten om te gaan.
Hulp nodig? Gewoon even bellen of neem contact op via het contactformulier.
|