Cafetaria-administratiekantoor informeert u over... 
ff

 Bankkosten, ze worden slag over slag hoger!

Heeft u het ook al in de gaten? Hebben ze ook al bericht naar u gestuurd? Uw bankkosten voor het gebruik van uw internetbankkieren, kredietprovisie, geldopname etc. is in 2014 fors duurder geworden. En niet zomaar een beetje, maar zelfs tot 60% toe. Gemiddeld zult u toch wel op een 25% moeten rekenen.


Het is dus heel gemakkelijk om een prognose te maken van uw bankkosten voor 2014:

  1. Ga via het internet zoeken naar de totale bankkosten van 2013.
  2. Deze informatie kunt u vinden bij af te drukken gegevens.
  3. Noteer het bedrag en zet daar 25% bovenop.


Voorbeeld: U betaalde in 2013 € 1.518,- (x 125% = € 1.898,42).

U betaald in 2014 dus € 1898,42. Een verhoging van € 379,68 ten opzichte van 2013. Dit betekent dat u een kleine € 380,- minder winst gaat maken.


 

Durft u dat door te rekenen aan uw klanten?,
want dat zou u wel moeten doen.

Lees verder om bijvoorbeeld € 1036,- te besparen!




Veel ondernemers staan niet stil bij de kosten van het bankieren. Het zijn bedragen die automatische in de boekhouding sluipen. Een verhoging van gemiddeld 25% is niet mis en het is van groot belang dat u daar iets aan gaat doen. Laat de banken niet rijk worden van kosten die u kunt voorkomen. N3


U moet ook bedenken dat elke kostenbesparing die u in 2014 door voert ook in 2015 en de daarop volgende jaren een besparing opleveren. Het gaat dus vaak om heel veel geld.




Voorbeeld besparing 5 jaar: per jaar € 150,-; dat is in 5 jaar € 750,-

Wat kunt u doen:

  1. Als u een besparing van € 150,- zou kunnen bewerkstelligen dan kunt u daar 10 uur over doen als een personeelslid die voor u zou werken terwijl u een onderzoek doet € 15,- per uur kost.
  2. Het is verstandig om energie te steken in een onderzoek welke bankkosten u in de hand kunt gaan houden.
  3. Als het lukt om deze kosten te besparen, dan verdiend u in 5 jaar 5 x € 150,-= € 750,- minus de extra personeelskosten van € 150,- = € 600,-. De moeite waard dus.

 

 

Een aantal tips die u heel gemakkelijk kunt doorvoeren:

  1. Betaal geen privé kosten via de zakelijke rekening. Elke privé afschrijving kost bij de ABN nu € 0,08 cent. U heeft al snel 250 privé boekingen per jaar. Kosten 250 x € 0.08 = € 20,- per jaar.
  2. Betaal geen rekeningen als u niet zeker weet dat er genoeg geld op de rekening staat. Elke Storno kost u bij de € 0,35. Wat zijn nu 20 storno’s per jaar. 20 x € 0,35 = € 7,- per jaar.
  3. Betaald meerdere rekeningen tegelijk aan een crediteur. Elke betaling kost u € 0.08 ent per keer. Bij 100 betaling per jaar minder is de besparing 100x € 0.08 = € 8,- per jaar.
  4. Betaald een paar dagen vóór de betaald datum, zeker uw belastingen, want een spoedoverboeking kost u elke keer € 5,50. Hoeveel heeft u die per jaar. Bij 5 stuks kost u dat 5 x € 5,50 = € 27,50 per jaar.
  5. Meld uw sealbag via het internet aan en niet via een formulier. Besparing per keer € 2,-. U stort vast elke week uw geld op de bank. Besparing 52 x €2,- = € 104,- per jaar.
  6. Stort 1 x per maand voldoende geld naar uw privé bankrekening. Besparing € 0.08 per storting. Bij 52 of 12 stortingen is dat € 3,20 per jaar.
  7. Stimuleer dat uw klanten pinnen. U hoeft dan minder naar de bank en het komt ook nog eens de veiligheid ten goede. Als u 10 sealbag stortingen per jaar kunt voorkomen dan bespaart dat minstens 10 x€ 5,25 = € 52,50 per jaar.
  8. Zorg ervoor dat u niet meer bankpassen heeft dan nodig, Elke bankpas kost als snel 15,- per jaar. Jammer van het geld als u die toch niet gebruikt. Besparing bij 1 pas teveel € 15,- per jaar.


Ik heb alle bedragen even bij elkaar opgeteld:  Besparing € 237,20 per jaar. 



Oh... ik vergeet nog een paar zaken

  1. De voorbeelden zijn maar een deel van de kostenbesparing, want er zijn nog meer bankkosten waar u op kunt besparen.
  2. Minder privé boekingen betekent ook minder kosten voor van uw boekhouder.
  3. Daarnaast bespaart u ook nog kosten als kredietprovisie etc.
  4. De bovengenoemde besparing moet ik nog even met 5 jaar vermenigvuldigen.
    Besparing: 5 x 237,20 = € 1186,- minus € 150,- personeelskosten = € 1036.-

De kostenbesparing is dus veel hoger dan € 1036,-. En ik dacht in het begin nog als ik het eens voor elkaar krijg om € 150,- per jaar te besparen. Dat zou toch geweldig zijn!

 

 

Tweede bespaartip 2014: onderzoek uw bankkosten


De volgende nieuwsbrief gaat over: Ik kan mijn BTW nu niet betalen. Hoe pak ik dat aan!

Cafadmin

Copyright 2014 Cafetaria-Administratiekantoor All rights reserved. 
U kent HAAK V.O.F. of een afgeleide hiervan...

Our mailing address is:
Cafetaria-Administratiekantoor
Rondven 73
Maarheeze NB 6026 PX
Netherlands